FLARIS po próbach rezonansowych
Zakończyły się próby rezonansowe samolotu odrzutowego FLARIS LAR 1, które odbywały się w głównej siedzibie firmy Metal-Master w Podgórzynie. Grupa najlepszych polskich specjalistów Instytutu Lotnictwa w Warszawie prowadziła badania z wykorzystaniem mobilnej aparatury badawczej, w skład której weszły wzbudniki firmy PRODERA oraz system pomiarowy firmy LMS.
Po konsultacji z Urzędem Lotnictwa Cywilnego postanowiliśmy przeprowadzić badania rezonansowe jeszcze przed pierwszym lotem samolotu. Zostało to podyktowane bardzo dużą prędkością przelotową odrzutowca – 700 km/h, jego niską masą startową, właściwościami szybowcowymi i nietypową konfiguracją płatowca.
Wspólnie z naukowcami Instytutu Lotnictwa (ILOT) przystosowaliśmy naszą stację prób statycznych do prowadzenia badań rezonansowych, którym poddany został kompletny samolot w konfiguracji ze schowanym podwoziem, lecz bez paliwa (ze względów bezpieczeństwa). Zawiesiliśmy go na dwóch wciągnikach zaopatrzonych w specjalne zawiesia gumowe.
Dane z pomiarów przekazywane były na bieżąco grupie obliczeniowców ILOT, którzy na ich podstawie wyznaczą prędkości krytyczne i postacie flatteru (charakterystyki aeroelastyczne) samolotu FLARIS LAR1.
– Dzięki ogromnemu doświadczeniu naukowców z Instytutu Lotnictwa, badania przebiegły nadzwyczaj sprawnie – komentuje szef B+R, Rafał Ładziński.
Czekamy z niecierpliwością na protokół z badań.

Informacje prawne
About
Informacje
- Wydłużony czas operacyjny - do 18 godzin dzięki zwiększonej pojemności paliwa
- Łączność SATCOM umożliwiającą przesyłanie danych w czasie rzeczywistym
- Wszechstronność ładunkową do 610 kg, obsługującą szeroką gamę wyposażenia ISR i konfiguracji dostosowanych do misji.

